Et veikryss består av fire retnigner - rett frem til siden og bakover

Strategi handler om å stake ut retningen og så gå for den strategien man har valgt uten å se seg tilbake. Når man kommer til veikrysset skal det ikke være tvil om hvilken retning man skal ta og hvorfor man tar den.

Bilde fra Visit Norge

Jeg er glad i vafler, ja faktisk så glad i vafler at hadde de kunne funnet opp et vaffeljern som gikk på batteri hadde jeg sikkert tatt det med meg på tur. Når jeg er på kjøretur, noe jeg er ofte smaker det ekstra godt med kaffe og vafler etter en par timers kjøring. Ofte opplever jeg å komme frem til kaféer som sier at det er slutt på vafler. Slutt på hva? Det tar fem minutter å lage en vaffelrøre, denne kan faktisk stå i flere dager i kjøleskapet. Å steke en vaffle tar ca. 2 -5 minutter avhengig om man må varme opp vaffelhjernet eller ikke. I Norge koster en vaffel og kaffe i snitt femti kroner i utsalg, mens det koster ca. åtte kroner å lage den.

Hvis den historiske strategien var at dette var en plass hvor du ALLTID fikk vafler, så rimer det drålig med moderne markedsføring at de kun steker et antall vafler på morgenkvisten og så slutter å selge vafler når det er tomt på fatet tidlig på ettermiddagen. For det første selger de kalde vafler til 30 kroner stykket, og varme vafler som legges oppå hverandre under folie, blir ikke bare kalde, de blir nærmest gjennomvåte av fukt.

Det er nettopp dette strategi handler om. Hvis du har bestemt deg for et forretnignskonsept, så holder du på det til det motsatte er bevist. Kunden må læres opp til å akseptere det konseptet du har valgt, men når kunden er ferdig opplært vil du kunne oppleve en stabil kundebase som kommer tilbake for å oppleve nettopp det du selger. Man går ikke til skomaker for å kjøpe klær eller sko. Man går til en skomaker for å kunne reparere klær og sko. Det er dette som er selve kjernen i forretningskonseptet til skomakeren.

En strategi kan defineres som et mønster eller en plan som integreres i en organisasjons overordnede mål, politikk og hendelsesforløp som helhet. Strategi er dermed ikke selve målet, men de strategiske valgene du tar for å komme dit. Noe av det første man må tenke på i utarbeidelsen av en strategi er å sette seg konkrete mål: «hva er det vi ønsker å oppnå?». Så fort man har kartlagt dette vil det neste spørsmålet innebære hvordan man kommer seg dit, altså veien til målet. En digital markedsføringsstrategi vil dermed fungere som en plan over de konkrete tiltakene som skal gjennomføres innenfor en digital kontekst, for å nå disse målene.

 

Strategiutforming starter med tre enkle steg;

    1. Hvor er vi nå?
    2. Hvor vil vi?
    3. Hvordan kommer vi oss dit?